Ernstologi

"Man känner sig aldrig så rik som när man plockar ut färskt bröd ur ugnen".
 
Ni har säkert hört eller läst Kirchstaiger's kända citat. Jag vet inte riktigt vad han menade (är det nån som gör det?), men brödbak stillar mina prestationskrav aningen.

Mitt favoritbröd just nu är "Det oknådade brödet". Det passar mig utmärkt eftersom det är just det. Oknådat alltså. Snabbt och lätt, jag blir inte ens mjölig om kläderna! Jag brukar variera både vätska (sist gjorde jag morotsjuice = ett glatt orange bröd) och frön (linfrö och oskalat sesamfrö).

image8


DET OKNÅDADE BRÖDET
Hämtat ur "Annas mat" av Anna Bergenström. Bonnier Alba.


Ingredienser:

25 g jäst
4 dl vatten
8 dl vetemjöl
(1 dl solrosfrön)
1 tsk salt
1 msk honung


Gör så här:

Smula jästen i botten på en degbunke. Lägg i saltet och en liten klick honung.
Rör ut i lite av det ljumma vattnet. Häll på resten av vattnet. Häll i allt mjöl och eventuellt solrosfrön.
Rör ihop degen och låt jäsa under bakduk i 1-2 timmar.
Smörj en bakplåt och och tippa den jästa degen direkt på plåten.
Degen skall alltså inte knådas alls.
Låt degen jäsa i ytterligare cirka 20 minuter. Grädda brödet mitt i ugnen i 250 grader i 15 minuter, sänk värmen till 125 och grädda i ytterligare 40-45 minuter.



Kommentarer
Postat av: Maria

Äntligen!! Vad glad jag blir att jag får tips på bra bröd som är lätta att göra. Är det för kompliserat så lessnar jag. Tack så mycket, det ska jag prova. Kram

2008-03-14 @ 00:03:33
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0